Hyvää kevättä ja golfkauden odotusta!
Taas on tovi vierähtänyt edellisestä kirjoituksestani ja paljon on tapahtunut sen jälkeen.
Ajattelin tässä kirjoituksessa vähän paneutua viimevuotiseen Pelaaja Ensin –kyselyyn.
Ensinnäkin kiitos teille lukuisista vastauksista. Jäsenistöstä saimme 146 vastausta kolmessa eri kyselyssä (touko, heinä, syys) ja vieraspelaajien kyselyynkin saimme 132 vastausta läpi kauden. Tämän lisäksi 11 uutta jäsentä vastasi erilliseen kyselyyn ja 15 eronnutta jäsentä antoi vielä vuoden vaihteessa näkemyksiään meistä ja toiminnastamme sekä syitä eroamiseen. Saimme kaikilta yllämainituilta ryhmiltä valtakunnan keskiarvoa parempia vastauksia lähes kaikilla palvelualueilla.
Jokainen palvelualue pitää sisällään tietenkin monia asioita ja esimerkiksi kentän osalta yleisarvosana oli hyvä ja hienoa, että pitkäjänteistä työtämme sen hyväksi arvostetaan ja huomataan. Kentän puolella heikomman arvosana sai bunkkerit ja karheikot. Hiekkaesteiden kunnossapitoon panostetaan tulevina kausina enemmän, mutta niiden hoitoon hankittiin jo viime kautena uusi hoitokone. Eniten hiekkaesteiden kuntoa heikensi viime kesänä lukuisat sateet yhdistettynä osassa hiekkaesteitä oleviin rakenteellisiin ongelmiin, joita kartoitamme tänä kesänä tarkemmin. Karheikot eli tuttavallisemmin raffit saivat myös jonkin verran heikomman arvosanan kun muut. Toki jäsenistön osalta isoa eroa arvosanoissa oli toukokuussa verrattuna loppukesän kyselyyn. Tämä ei sinällään ollut ihme, sillä juuri toukokuun lopussa alkoi raffeissa kunnon kasvupiikki ja parin viikon ajan oltiin niiden kanssa helisemässä. Joka tapauksessa karheikkojen hoidossa meillä on ollut kapasiteetin puutetta ja olemme käyttäneet myös ostopalveluita kasvupiikkien aikaan. Tulevalle kaudelle meille tulee kuitenkin uusi karheikkoleikkuri, joka antaa meille miltei tuplaten tehoja työleveydensä ansioista. Lisäksi vanha karheikkoleikkuri jää henkilökunnalle avuksi, jolloin paikkojen urakointi on mahdollista nopeammin ja toisina päivinä ehtii muutakin kentänhoitoa tekemään. Uusi karheikkoleikkuri tulee kuitenkin hankintana olemaan ehdottomasti suurin tulevana kesänä ja tämän takia viime kautena aloitettua lyöntipaikkojen peruskorjausta jatketaan aikaisintaan syksyllä kassatilanteen puitteissa.
Sosiaalinen ympäristö, johto ja tiedotus-, opetustoiminta sekä hinnat ja tuotteet- palvelualueena saivat valtaisan positiiviset arvosanat ja tämä on todella hieno asia. Henkilökuntamme tekee työtään teidän hyväksenne ja hienoa, että sitä arvostetaan. Sosiaalinen ympäristö kertoo, että jäsenet sekä vieraspelaajat viihtyvät golfyhteisössämme myös keskenään. Tämähän on tietenkin jo golfetikettiä, että otetaan toiset pelaajat huomioon ja tervehditään, yms. Ja onneksi nämä asiat toimii meillä pääsääntöisesti automaattisesti hyvin. Uusien pelaajien osalta koko Suomen huoli oli heidän huomioiminen uutena jäsenenä ja vaikka NSG sai tältäkin osa-alueelta hyvän arvosanan, niin asian tärkeyttä ei voi korostaa. Tässäkään asiassa ei auta vaikka caddiemasterin hymy on kuinka miellyttävä, jos toiset jäsenet katsoo klubilla tai kentällä kieroon. Se on siis meidän kaikkien yhteinen asia pitää huoli toistemme viihtyvyydestä golfin parissa.
Ravintola sai palvelualueenamme kaikkein heikoimmat arvioinnit ja vaikka meillä klubilla käytännössä on vain kahvila, niin tähän on syytä paneutua kehittämään enemmän. Tarjoiluun ja aukioloaikoihin vaikutettiin olevan tyytyväisiä, mutta ruuan ja juomien tarjontaan kaivattiin lisää. Päätimmekin jo johtokunnassa, että meiltä saa keittolounasta tulevana kautena tiettyinä aikoina ja muutenkin mietimme valikoimaa vielä enemmän vastaamaan tarpeitanne. Haastankin teitä myös kertomaan minulle tai henkilökunnalle kehitysideoita, joita voimme miettiä toteutettavaksi. Sen verran joudumme ravintolapuolella kuitenkin pudottamaan palvelutasoamme, että tupakanmyyntiä meillä ei enää ole. Tämä tosin johtui siitä, että sen valvontamaksut nousivat niin kohtuuttomiksi, että kausiluontoisessa myynnissä se olisi tappiollista, jos ei olisi tuplattu hintoja menekin pysyessä nykyisellään.
Avoimissa palautteissa paljon mukavia ja rakentavia kommentteja ja löytyi sieltä myös pieniä ja helposti korjattavia asioita, kuten opasteet vieraspelaajien osalta. Vaikka meistä tuntuu selvältä, miten seiskalta mennään kasille, niin eihän se vieras tai uusi pelaaja aina tiedä, varsinkaan jos ei ole edessä ryhmää seurattavana. Näin ollen opasteisiin sekä etäisyysmerkintöihin tehdään parannuksia tulevana kautena.
Tulemme myös tulevaisuudessa tekemään kyselyä jäsenistölle ja muille kohderyhmille toimintamme kehittääksemme. Toivonkin, että vastausprosentti kasvaa vielä nykyisestä paremman otannan saamiseksi. Kyselyhän lähetetään sähköpostitse, joten on tärkeää myös pitää se jäsentiedoissanne ajan tasalla, koska myös tiedottaminen tapahtuu myös suurelta osaltaan sieltä käsin.
Golfyhteisön hallinto ottaa mielellään vastaan palautetta pelaajilta ja tehdä tämän pohjalta päätöksiä asioiden parantamiseksi.
Vielä muutama viikko varmaan nautitaan lumisista maisemista, minkä jälkeen uskaltaa jo alkaa mailoja pesemään 😉
-Mika Takanen/NSG